ERÚ přistupuje k řešení střetu zájmů aktivně a podle zákona o střetu zájmů.
Od 01.09.2017 došlo novelou zákona o střetu zájmů k výrazným změnám v oblasti střetu zájmů, mimo jiné k zavedení centrálního evidenčního orgánu a Centrálního registru oznámení v působnosti Ministerstva spravedlnosti ČR.
V souvislosti se zavedením Centrálního registru oznámení zákon veřejným funkcionářům ukládá povinnost podávat oznámení podle zákona o střetu zájmů v elektronické podobě na jednotném formuláři, jehož strukturu a formát stanoví Ministerstvo spravedlnosti prováděcí vyhláškou o stanovení struktury a formátu oznámení podle zákona o střetu zájmů.
Podle přechodných ustanovení zákona č. 14/2017 Sb. měly podpůrné (zapisující) orgány povinnost po dobu pěti let od nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. do 01.09.2022, uchovávat oznámení veřejných funkcionářů a žádosti o nahlížení na tato oznámení, které byly podány do 31.08.2017, a to v listinné podobě. Po uplynutí pětileté lhůty podpůrné (zapisující) orgány s těmito dokumenty měly naložit v souladu se zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
