

Filtrování výpisu dotazů
Výpis dotazů
Novela energetického zákona Lex OZE III posiluje od 1. srpna 2025 práva spotřebitelů v energetice.
Energetický regulační úřad (ERÚ) řeší vzrůstající počet stížností na energošmejdy. Jedná se zejména o „terénní prodejce“, kteří klepou na dveře domácností, ale i obcí a dalších právnických osob. Typické pro tyto nepoctivé zprostředkovatele je, že ústní sliby se výrazně liší od toho, co zákazníkům dávají podepsat. V některých případech pak klienti platí zbytečné poplatky jim či sankce obchodníkům.
ERÚ varuje před praktikami některých dodavatelů, kteří spotřebitelům znemožňují odstoupit od smlouvy
Energetický regulační úřad poslední dobou naráží na novou praktiku projevující se v obchodních podmínkách a někdy i v jednání některých dodavatelů. Ti svým zákazníkům upírají možnost v zákonné lhůtě odstoupit od smlouvy. Děje se tak v situacích, kdy spotřebitelé zvažují odchod k jinému obchodníkovi. Podle ERÚ je takový postup za hranou zákona a dodavatelům za něj hrozí sankce.
Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se spotřebitelé aktuálně obracejí se specifickým dotazem týkajícím se vyúčtování. Není jim jasné, jak mohla být stanovená spotřeba energie, aniž by kdokoliv viděl jejich elektroměr nebo plynoměr.
Platby za teplo jsou oproti elektřině či plynu specifické. Odběratelem ze soustav zásobování totiž standardně nejste přímo vy, ale vlastník domu, tedy typicky SBD (stavební bytové družstvo), nebo SVJ (společenství vlastníků jednotek). Tyto subjekty dostávají celkové vyúčtování a následně vystavují majitelům jednotlivých bytů rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh. Jak celý systém v kostce funguje?