Definice REMIT
Označení REMIT představuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1227/2011 ze dne 25. října 2011 o integritě a transparentnosti velkoobchodního trhu s energií (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency) (dále jen "nařízení REMIT"). Jeho cílem je zajistit transparentní a spravedlivé fungování velkoobchodních trhů s energií.
Mezi nástroje pro dosažení cílů patří
- definice a výslovný zákaz zneužívání trhu ve formě skutečné manipulace s trhem nebo pokusu o manipulaci s trhem a obchodování zasvěcených osob na velkoobchodních trzích s energií,
- definice termínu „důvěrné informace“ a zavedení povinnosti zveřejnit důvěrné informace,
- zavedení povinnosti registrace účastníků trhu u příslušného regulačního úřadu,
- nastavení systémů hlášení obchodních transakcí agentuře ACER - Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (dále jen "agentura"), včetně příkazů k obchodování aj.
V roce 2024 došlo k revizi nařízení REMIT prostřednictvím nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1106 ze dne 11. dubna 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 1227/2011 a (EU) 2019/942, pokud jde o zlepšení ochrany Unie před manipulací s trhem na velkoobchodním trhu s energií (taktéž označované jako REMIT II). Jejím účelem bylo posílit ochranu velkoobchodních trhů s energií a prevenci manipulace s trhem. REMIT II navazuje na pravidla EU pro transparentnost finančních trhů a rozšiřuje kontrolu obchodních postupů.
Dle nařízení REMIT ERÚ vykonává
- dohled nad velkoobchodními trhy s energií a zejména pak uplatňování vyšetřovacích, vynucovacích a sankčních pravomocí při porušení ustanovení nařízení REMIT vůči účastníkům trhu,
- správu národního registru účastníků trhu společně s ostatními vnitrostátními regulačními orgány (zřizovatelem registru je agentura),
- monitorování velkoobchodních trhů s energií.
Účastník trhu a jeho povinnosti
Účastníkem trhu se rozumí jakákoli osoba, včetně provozovatelů přenosových nebo přepravních soustav, provozovatelů distribučních soustav, provozovatelů skladovacích zařízení a provozovatelů zařízení LNG, která provádí transakce na jednom či více velkoobchodních trzích s energií, včetně zadávání příkazů k obchodování.
Širší definice účastníka velkoobchodního trhu zahrnuje např.:
- osoby, které v rámci své profese sjednávají nebo provádějí transakce, např.: organizovaná tržní místa – burzy, brokeři, specializované platformy aj.),
- výrobce energií,
- dodavatele energií,
- obchodníky s energií,
- koncové spotřebitele (se spotřebou nad 600 GWh/rok),
- operátory systému (tj. přepravci zemního plynu, provozovatelé přenosových soustav, provozovatelé zařízení na skladování zemního plynu, provozovatelé zařízení pro LNG či provozovatelé distribučních soustav).
Povinnosti účastníků trhu jsou obsaženy v nařízení REMIT. Jejich dodržování je klíčové pro zajištění transparentnosti a integrity velkoobchodních trhů s energií.
Bližší informace jsou k dispozici na webových stránkách či v metodických pokynech agentury.
Rámcový dokument, který poskytuje nezávazné pokyny k implementaci nařízení REMIT. Obsahuje praktické informace určené účastníkům trhu, národním regulačním orgánům i dalším zúčastněným stranám.
Souhrn často kladených otázek týkajících se nařízení REMIT i prováděcího nařízení Komise (EU) č. 1348/2014 o oznamování údajů.
Národní registr účastníků trhu (CEREMP)
CEREMP je centralizovaný evropský registr účastníků trhu s energií (Centralized European Register of Energy Market Participants). Shromažďuje informace o všech zúčastněných stranách na evropském velkoobchodním trhu s energií. CEREMP je zřízen agenturou a správu v České republice vykonává ERÚ.
Registrace do CEREMP
Účastníci trhu, kteří provádějí transakce, jež je třeba oznámit agentuře, se zaregistrují u vnitrostátního regulačního orgánu v členském státě, v němž jsou usazeni nebo mají bydliště. Termín pro registraci není dán konkrétním datem, nařízení REMIT (čl. 9 odst. 4) však uvádí povinnost předložit registrační formulář vnitrostátnímu regulačnímu orgánu před zahájením transakce.
Registraci lze provést na webových stránkách CEREMP, přičemž každý registrovaný účastník obdrží unikátní identifikátor, tzv. ACER kód, který slouží k identifikaci účastníka velkoobchodního trhu s energií.
Účastníci trhu ze třetích zemí
Účastníci trhu ze třetích zemí (tzv. non-EU) si určí svého zástupce v zemi, v níž sami působí a zaregistrují se u vnitrostátního regulačního orgánu (vždy pouze u jednoho). Zástupce musí být pověřen písemně a být oprávněn jednat jménem účastníka trhu.
Účastníci trhu poskytnou pověřenému zástupci nezbytné pravomoci a prostředky k zajištění jeho součinnosti s vnitrostátními regulačními orgány nebo agenturou.
Další otázky a odpovědi týkající se účastníků ze třetích zemí a jmenování jejich zástupců jsou obsaženy v přiloženém otevřeném dopise.
Algoritmické obchodování
Algoritmickým obchodováním se dle nařízení REMIT rozumí obchodování, včetně vysokofrekvenčního obchodování s velkoobchodními energetickými produkty, kdy počítačový algoritmus automaticky určuje jednotlivé parametry příkazů k obchodování.
Povinnosti účastníka trhu v rámci algoritmického obchodování jsou specifikovány v nařízení REMIT (čl. 5a). Doplňující informace jsou k dispozici na webových stránkách agentury a v přiloženém otevřeném dopise agentury.
Povinnost hlásit data
Účastníci trhu, osoby nebo orgány uvedené v čl. 8 odst. 4 písm. b) až f) nařízení REMIT jednající jejich jménem, mají povinnost poskytnout agentuře záznamy o transakcích na velkoobchodních trzích s energií, včetně příkazů k obchodování.
Bližší informace o tom, jaké údaje má oznámení zahrnovat jsou uvedeny v nařízení REMIT i v prováděcím nařízení Komise (EU) č. 1348/2014 ze dne 17. prosince o oznamování údajů za účelem provedení čl. 8 odst. 2 a 6 nařízení REMIT. Zde je (v čl. 3) mimo jiné specifikován i taxativní výčet smluv, které mají být agentuře oznamovány ve vztahu k dodávkám elektřiny nebo zemního plynu i ve vztahu k přenosu elektřiny nebo přepravě zemního plynu s místem dodávky v Unii.
Subjekty RRM (Registrovaný mechanismus pro hlášení obchodů)
Každý účastník trhu, který spadá pod nařízení REMIT a vztahuje se na něj povinnost reportovat transakce, má na výběr ze dvou variant. První možností je reportovat data sám za sebe (nutná registrace jako RRM) a druhou možností je vybrat si ze seznamu konkrétní subjekt RRM, který tuto reportovací činnost bude v rámci své profese vykonávat za něj. Problematika RRM není v kompetenci ERÚ, nýbrž agentury.
Registrační proces RRM subjektů probíhá prostřednictvím agentury.
Obchodování zasvěcených osob
Nařízení REMIT (v čl. 3) uvádí, za jakých podmínek je osobám, které mají důvěrné informace týkající se velkoobchodního energetického produktu zakázáno obchodovat.
Výjimky ze zákazu obchodování zasvěcených osob
- jde o transakce provedené za účelem splnění povinností nabýt velkoobchodní energetické produkty či nakládat s nimi, která vyplývá z uzavřené dohody, nebo z příkazu k obchodování vydaného předtím, než dotyčná osoba získala důvěrnou informaci,
- jde o transakce provedené výrobci elektřiny a producenty zemního plynu, provozovateli zařízení na skladování zemního plynu nebo provozovateli zařízení pro dovoz LNG, jejichž jediným záměrem je pokrýt bezprostřední fyzickou ztrátu vyplývající z neplánovaných odstávek, pokud by rozhodnutí neučinit tak vedlo k tomu, že by účastník trhu nebyl schopen splnit stávající smluvní podmínky, nebo jestliže jsou taková opatření prováděna po dohodě s dotčenými provozovateli přenosových nebo přepravních soustav s cílem zajistit bezpečné fungování soustavy,
- za předpokladu, že účastníci trhu jednají v souladu s vnitrostátními pravidly pro mimořádné situace trhu v případě zásahu vnitrostátních orgánů s cílem zabezpečit dodávku elektřiny nebo zemního plynu, pokud byly v členském státě nebo v jeho částech pozastaveny tržní mechanismy. V takovém případě se řídí nařízením REMIT (čl. 4).
Zveřejnění důvěrné informace
Za "důvěrné informace" jsou považovány detailní informace, které nebyly zveřejněny, týkají se přímo nebo nepřímo jednoho nebo více velkoobchodních energetických produktů a které, pokud by byly zveřejněny, by pravděpodobně podstatně ovlivnily ceny těchto produktů.
Jedná se mimo jiné o informace týkající se kapacity a využití zařízení pro výrobu, skladování, spotřebu nebo přepravu elektřiny či zemního plynu či LNG, včetně plánované a neplánované nedostupnosti těchto zařízení v souladu s nařízením REMIT (čl. 2 odst. 1).
Osoby disponující důvěrnými informacemi jsou povinny dodržovat pokyny dle nařízení REMIT (čl. 3 a 4).
Výjimky dle nařízení REMIT
Ve výjimečných případech dle nařízení REMIT (čl. 4 odst. 2) může účastník trhu na vlastní odpovědnost pozdržet zveřejnění důvěrných informací, aby neohrozil své oprávněné zájmy, pokud je nepravděpodobné, že by toto zdržení mohlo uvést veřejnost v omyl a za předpokladu, že je tento účastník trhu schopen zajistit důvěrnost těchto informací a neučiní na jejich základě rozhodnutí týkající se obchodování s velkoobchodními energetickými produkty.
Seznam platforem, které splňují minimální požadavky na kvalitu a slouží pro účinné zveřejňování důvěrných informací.
Manipulace s trhem
Nařízení REMIT (čl. 5) výslovně zakazuje účast nebo pokus o účast na manipulaci s trhem na velkoobchodních trzích s energií. Přesný výklad pojmů obsahuje čl. 2 odst. 2 a 3 nařízení REMIT.
Formy manipulace s trhem
Agentura specifikuje několik typů podvodného chování, které vzniká prostřednictvím podávání nesprávných či zavádějících signálů nebo zajištění cen na uměle vytvořené úrovni. Může se jednat např. o: Layering and Spoofing, Transmission Capacity Hoarding, Wash Trades aj.
Bližší specifikace vybraných forem je součástí metodických pokynu agentury.
Nezávazné pokyny, které poskytují výklady pojmů i názorné příklady.
Oznamovací platforma
Účastníci trhu jsou povinni informovat agenturu a příslušný vnitrostátní regulační orgán při uplatňování výjimek (čl. 3 odst. 4 písm. b) a čl. 4 odst. 2) dle nařízení REMIT. K plnění svých oznamovacích povinností by měli používat aplikaci oznamovací platformy.
Kromě toho mají osoby uvedené v čl. 15 odst. 1 a 2 za daných podmínek povinnost oznámit podezření na možné porušení čl. 3, 4 a 5 nařízení REMIT.
Oznamovací platforma slouží pro oznamování podezřelých transakcí od osob, blíže popsaných v čl. 15 nařízení REMIT. Zároveň umožňuje vnitrostátním regulačním orgánům splnit jejich oznamovací povinnost vůči agentuře.
Legislativa
REMIT vychází z několika klíčových právních předpisů, ke kterým se vztahují podpůrné dokumenty a metodiky.
Právní předpisy
Pokyny
Další dokumenty k nařízení REMIT od agentury ACER.