Výpis dotazů
Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se spotřebitelé aktuálně obracejí se specifickým dotazem týkajícím se vyúčtování. Není jim jasné, jak mohla být stanovená spotřeba energie, aniž by kdokoliv viděl jejich elektroměr nebo plynoměr.
Platby za teplo jsou oproti elektřině či plynu specifické. Odběratelem ze soustav zásobování totiž standardně nejste přímo vy, ale vlastník domu, tedy typicky SBD (stavební bytové družstvo), nebo SVJ (společenství vlastníků jednotek). Tyto subjekty dostávají celkové vyúčtování a následně vystavují majitelům jednotlivých bytů rozúčtování nákladů a vyúčtování záloh. Jak celý systém v kostce funguje?
Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se obrátili spotřebitelé, které kontaktovala osoba vydávající se za úřad. Má nabízet slevu za dodávku elektřiny, k čemuž potřebuje vidět elektroměr daného zákazníka. Jedná se o podvod, ERÚ žádné komodity neprodává, ani nekontroluje měřící zařízení!
ERÚ prověřil, jak zprostředkovatelé plní informační povinnosti. U 70 % jejich webů zjistil pochybení
Energetický regulační úřad (ERÚ) plošně zkontroloval, jak energetičtí zprostředkovatelé plní své informační povinnosti. Pochybení zjistil u webových stránek, kde v 70 % případů chyběla informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. ERÚ dotyčné vyzval k nápravě – pokud tak neučiní, hrozí jim až milionová pokuta.
S oživením energetického trhu roste také aktivita nepoctivých zprostředkovatelů. Na praktiky tzv. energošmejdů zaznamenává Energetický regulační úřad (ERÚ) od začátku roku zvýšené množství stížností. Spotřebitelé upozorňují na podomní prodej neregistrovaných osob, nevyžádané poradenství v tisícových částkách či na poskytování klamavých informací. ERÚ dokonce narazil i na případy, kdy zprostředkovatelé potenciální klienty lanaří v restauracích.