Výpis dotazů
ERÚ prověřil, jak zprostředkovatelé plní informační povinnosti. U 70 % jejich webů zjistil pochybení
Energetický regulační úřad (ERÚ) plošně zkontroloval, jak energetičtí zprostředkovatelé plní své informační povinnosti. Pochybení zjistil u webových stránek, kde v 70 % případů chyběla informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. ERÚ dotyčné vyzval k nápravě – pokud tak neučiní, hrozí jim až milionová pokuta.
S oživením energetického trhu roste také aktivita nepoctivých zprostředkovatelů. Na praktiky tzv. energošmejdů zaznamenává Energetický regulační úřad (ERÚ) od začátku roku zvýšené množství stížností. Spotřebitelé upozorňují na podomní prodej neregistrovaných osob, nevyžádané poradenství v tisícových částkách či na poskytování klamavých informací. ERÚ dokonce narazil i na případy, kdy zprostředkovatelé potenciální klienty lanaří v restauracích.
Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá – pouze „novému“ dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může být riziková, jak ukazují i příklady zákazníků, kteří se obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ).
Sdílení elektřiny. To je velké téma roku 2024, které se stalo skoro synonymem pro novelu energetického zákona, známou jako Lex OZE II. Novela ovšem přináší celou řadu dalších změn. Vybíráme ty, které považujeme za zásadní z hlediska práv a povinností spotřebitelů.