Výpis dotazů
Pro nepoctivé z nich se vžil termín energošmejdi! Jak jim nenaletět? A co všechno je dobré o energetických zprostředkovatelích vědět? Dozvíte se v dalším "Čtení na léto".
Nespěchat, prověřovat či pečlivě číst. I to se dočtete v našem desateru rad před uzavíráním smlouvy. Přinášíme vám ho v rámci seriálu "Čtení na léto".
Chcete změnit dodavatele, ale závazek u stávajícího obchodníka stále trvá? V dalším díle "Čtení na léto" radíme, kdy tak můžete učinit, aniž byste platili sankce!
ERÚ prověřil, jak zprostředkovatelé plní informační povinnosti. U 70 % jejich webů zjistil pochybení
Energetický regulační úřad (ERÚ) plošně zkontroloval, jak energetičtí zprostředkovatelé plní své informační povinnosti. Pochybení zjistil u webových stránek, kde v 70 % případů chyběla informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. ERÚ dotyčné vyzval k nápravě – pokud tak neučiní, hrozí jim až milionová pokuta.
Nesprávně nastavené zálohy na elektřinu či plyn mohou vést k výrazným nedoplatkům či přeplatkům ve vyúčtování. A obojí může být problém! Radíme, jak mít zálohy nastavené správně, a jak si jejich výši jednoduše překontrolovat.
S oživením energetického trhu roste také aktivita nepoctivých zprostředkovatelů. Na praktiky tzv. energošmejdů zaznamenává Energetický regulační úřad (ERÚ) od začátku roku zvýšené množství stížností. Spotřebitelé upozorňují na podomní prodej neregistrovaných osob, nevyžádané poradenství v tisícových částkách či na poskytování klamavých informací. ERÚ dokonce narazil i na případy, kdy zprostředkovatelé potenciální klienty lanaří v restauracích.
Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá – pouze „novému“ dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může být riziková, jak ukazují i příklady zákazníků, kteří se obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ).