Energetický regulační úřad (ERÚ) plošně zkontroloval, jak energetičtí zprostředkovatelé plní své informační povinnosti. Pochybení zjistil u webových stránek, kde v 70 % případů chyběla informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. ERÚ dotyčné vyzval k nápravě – pokud tak neučiní, hrozí jim až milionová pokuta.
Do svého plošného šetření regulátor zahrnul celkem 341 zprostředkovatelů, kteří se registrovali od začátku loňského roku do 30. dubna toho letošního. 61 z nich provozuje vlastní webové stránky, a právě tady ERÚ zjistil nedostatky. 43 zprostředkovatelů totiž na webu neuvádí informace o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, což je v energetických odvětvích ERÚ.
„Zvyšovat informovanost spotřebitelů je pro nás jednou z hlavních priorit. Proto jsme zprostředkovatele vyzvali, ať své pochybení urychleně napraví. Je velmi důležité, aby měli zákazníci co největší povědomí o svých právech, ideálně samozřejmě už před uzavřením jakéhokoliv smluvního vztahu,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Mimosoudně mohou lidé u ERÚ řešit jak spor se zprostředkovatelem, tak s dodavatelem (podrobný návod, jak ho zahájit, najdou zde).
Energetičtí zprostředkovatelé jsou pod dohledem ERÚ teprve od roku 2022, kdy začala platit tzv. zprostředkovatelská novela energetického zákona. Předtím podnikali podle živnostenského zákona na základě tzv. volné živnosti, a regulátor je tak nemohl kontrolovat, ani pokutovat. Na rozmach nekalých praktik těch nepoctivých z nich alias energošmejdů přesto už v roce 2018 reagoval, a to jak vyjednáváním směrem ke zmíněným legislativním změnám, tak osvětou.
V ní úřad pokračuje i v současnosti, kdy se začínají stížnosti na energošmejdy opět množit. ERÚ proto aktualizoval své desatero obrany před energošmejdy, naváže na něj vizuály s konkrétními praktikami nepoctivých zprostředkovatelů.
Radíme, na co si dát pozor při jednání se zprostředkovateli.