Dodavatel energií má za určitých podmínek právo vám jednostranně zvýšit cenu elektřinu či plynu (a rovněž změnit jiné smluvní podmínky). Konkrétně v případě, že ve smlouvě nemáte sjednanou tzv. fixní cenu, tedy cenu pevně stanovenou pro určité období, a zároveň si právo na jednostranné zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek ve smlouvě ujednal. Musí vám to ovšem oznámit minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně; nestačí tedy například jen zveřejnění informace na webových stránkách.
Pokud smlouva jednostrannou změnu umožňuje a pokud obchodník splnil všechny své povinnosti, spojené s jednostranným zvýšením ceny, mění se k avizovanému datu váš ceník (pozor na to, že se jedná pouze o neregulovanou část ceny, regulovaná je pevně daná a podrobně se jí věnujeme ve speciálním textu). V případě, že se změnou nesouhlasíte, můžete smlouvu vypovědět, a to nejpozději 10. den před účinností změny.
Pokud není změna dodavatelem řádně oznámena, nevyvolá právní účinky. V takovém případě namítejte neúčinnost změny a trvejte na původní ceně. Ovšem není to důvod k výpovědi smlouvy! Smluvní vztah trvá dál a v platnosti vám zůstává stávající ceník.
Pozor však na to, že vedle jednostranného zvýšení ceny může ke zvýšení ceny dojít také na základě smluvního ujednání, např. v souvislosti s tzv. automatickou prolongací, tedy smluvním ujednáním o automatickém prodloužení smlouvy na dobu určitou. V tomto případě
je dodavatel povinen vám prokazatelně a adresně oznámit nejméně 30 dnů před datem prolongace cenu za dodávku, platební podmínky, výši smluvní pokuty a dobu, na kterou se smlouva prodlužuje. Pokud smlouva odkazuje na obchodní podmínky, dodavatel musí poskytnout text podmínek nebo odkaz na webové stránky, kde jsou podmínky uveřejněny. Součástí oznámení je také poučení o právu spotřebitele smlouvu vypovědět. Pokud dodavatel svoji povinnost nesplní, hledí se na smlouvu po prolongaci jako na smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou.