Pokud jste si s dodavatelem smluvně sjednali právo na jednostrannou změnu ceny nebo jiných smluvních podmínek, má dodavatel právo vám jednostranně cenu elektřiny či plynu nebo jiné smluvní podmínky změnit. Musí vám to ovšem oznámit minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně; nestačí tedy například jen zveřejnění informace na webových stránkách.
Pokud smlouva jednostrannou změnu umožňuje a pokud obchodník splnil všechny své povinnosti, mění se k avizovanému datu váš ceník (pozor na to, že se jedná pouze o neregulovanou část ceny, regulovaná je pevně daná a podrobně se jí věnujeme ve speciálním textu) nebo smluvní podmínky. V případě, že se změnou nesouhlasíte, můžete smlouvu vypovědět, a to nejpozději 10. den před účinností změny.
Neoznámí-li obchodník zvýšení ceny nebo změnu jiných smluvních podmínek řádně, nevyvolá taková změna právní účinky. V takovém případě namítejte neúčinnost změny a trvejte na původní ceně. Ovšem není to důvod k výpovědi smlouvy! Smluvní vztah trvá dál a v platnosti vám zůstává stávající ceník.
Pozor však na to, že vedle jednostranného zvýšení ceny může ke zvýšení ceny dojít také na základě smluvního ujednání, např. v souvislosti s tzv. automatickou prolongací, tedy smluvním ujednáním o automatickém prodloužení smlouvy na dobu určitou. V tomto případě
je dodavatel povinen vám prokazatelně a adresně oznámit nejméně 30 dnů před datem prolongace cenu za dodávku, platební podmínky, výši smluvní pokuty a dobu, na kterou se smlouva prodlužuje. Pokud smlouva odkazuje na obchodní podmínky, dodavatel musí poskytnout text podmínek nebo odkaz na webové stránky, kde jsou podmínky uveřejněny. Součástí oznámení je také poučení o právu spotřebitele smlouvu vypovědět. Pokud dodavatel svoji povinnost nesplní, hledí se na smlouvu po prolongaci jako na smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou.
