Vyúčtování

29.07.2024, aktualizováno
  • Oddělení ochrany spotřebitele
  • Vyúčtování
  • Nedoplatek
  • Platby
  • Přeplatek
  • Reklamace

Kdy mi dodavatel musí vystavit vyúčtování?

Dodavatel je povinen vystavit vyúčtování elektřiny nebo plynu zákazníkovi tak, aby délka zúčtovacího období nepřesáhla 14 kalendářních měsíců, zpravidla tak činí jednou ročně.

U zákazníků, jejichž odběrné místo je vybaveno průběhovým měřením dodávek elektřiny nebo plynu, je zúčtovacím obdobím 12 kalendářních měsíců po sobě následujících, nedohodnou-li se smluvní strany na kratším zúčtovacím období.

Dodavatel je dále povinen vám vystavit vyúčtování v případě ukončení dodávky či na žádost o vystavení mimořádného vyúčtování spojenou se zasláním samoodečtu k 31.12.

V případě změny dodavatele je vyúčtování vystavováno zhruba do jednoho až dvou měsíců od ukončení dodávky.

Relevantní právní úprava: § 11 odst. 7 energetického zákona, §§ 15 a 16 vyhlášky č. 207/2021 Sb., o vyúčtování dodávek a souvisejících služeb v energetických odvětvích.

Nesouhlasím s vyúčtováním. Jak mám postupovat?

Každou fakturu si musíte zkontrolovat. Zajímat by vás mělo zejména to, zda cena za obchodní část (komoditu, neregulovaná část ceny) odpovídá smluvním podmínkám (ceně za MWh a sjednanému stálému platu).

Rovněž si prověřte, jakým způsobem byla stanovena spotřeba. Pokud neproběhl fyzický odečet distributora, nebo samoodečet, byla spotřeba za uplynulé období vypočtena odhadem (podle tzv. typových diagramů dodávky). V případě odhadu tedy spotřeba nemusí odpovídat skutečnému stavu na vašem měřicím zařízení.

Je nutné si zrekapitulovat, zda se v uplynulém období nezměnilo vaše chování – trávili jste doma více času, měli jste například častěji home office, přibyl do vaší domácnosti nový člen, koupili jste nové spotřebiče, které jste doposud v domácnosti neměli atd.? To vše může mít za následek vyšší spotřebu energie.

V případě, že i tak s vyúčtováním nesouhlasíte, musíte jej písemně reklamovat u dodavatele. V reklamaci je třeba uvést vaše identifikační údaje, číslo smlouvy a uvést důvod a předmět reklamace. Písemná reklamace je významná z toho důvodu, že dodavatel má danou lhůtu, ve které je povinen ji vyřídit (standardně 15 dnů; v případě, že reklamujete údaje o spotřebě, nepočítá se do délky lhůty doba, po kterou dodavatel vyřizuje reklamaci u distributora).

Relevantní právní úprava: § 20 vyhlášky č. 540/2005 Sb., o kvalitě dodávek elektřiny a souvisejících služeb v elektroenergetice; § 16 vyhlášky č. 545/2006 Sb., o kvalitě dodávek plynu a souvisejících služeb v plynárenství

Dodavatel mi nevrátil přeplatek. Jak mám postupovat?

Pokud dodavatel neuhradí vyúčtovaný přeplatek zákazníkovi dobrovolně na základě výzvy, kterou by měl vždy nejprve učinit, může se zákazník uhrazení celého přeplatku domáhat pouze formou exekuce, a to buď skrze soudního exekutora, či příslušný soud.

K exekuci pohledávky musí zákazník disponovat tzv. exekučním titulem, většinou vykonatelným rozhodnutím o přiznání pohledávky. Takové rozhodnutí bude vydáno v rámci řízení mezi zákazníkem a dodavatelem. Zákazník, který není spotřebitelem, se vydání takového rozhodnutí může domáhat u příslušného civilního soudu prostřednictvím žaloby, spotřebitel (osoba odebírající elektřinu a plyn mimo rámec podnikatelské činnosti, typicky pro účely spotřeby v domácnosti) se jej může domáhat žalobou u příslušného civilního soudu nebo u ERÚ prostřednictvím návrhu na zahájení spotřebitelského sporu (obdoba žaloby).

Výjimku by představovala situace, kdy by u dodavatele bylo zahájeno insolvenční řízení, v takovém případě lze pohledávky uplatnit pouze přihlášením do insolvenčního řízení.

Můžete také využít tzv. úkon započtení. Ten spočívá v tom, že pohledávku představovanou přeplatkem si započítáváte vůči zálohám (a v praxi tak po určitou dobu dodavateli neplatíte zálohové platby). Je ovšem nutné tuto skutečnost vašemu obchodníkovi sdělit i se všemi formálními náležitostmi.