Příběh ze spotřebitelské linky
Paní Jana uzavřela v jednom měsíci dvě smlouvy na dodávku plynu pro svůj byt. Každou smlouvu uzavřela s jiným dodavatelem, oba ji navštívili u ní doma. Její dcera se na nás obrátila s tím, že postup společností se jí nelíbí.
Radíme, jak (ne)uzavírat smlouvy
- V první řadě: Každý odběratel by měl mít v jednom odběrném místě (elektřina nebo plyn) jen jednu smlouvu s jedním dodavatelem. V každém odběrném místě totiž může dodávat pouze jeden dodavatel. Teoreticky se opravdu může stát, že zákazník podepíše smlouvu s více dodavateli naráz, ti to pak ale nemají možnost zjistit.
- Pokud chcete podepsat smlouvu s jiným dodavatelem, musíte nejprve vypovědět smlouvu stávající. Než se k tomu rozhodnete, ověřte si, za jakých podmínek tak můžete učinit. Nebudete v případě předčasného ukončení smlouvy čelit smluvním sankcím?
- Pamatujte na to, že smlouvu můžete uzavřít nejen se samotným dodavatelem. Mohou vás oslovit i zprostředkovatelé v energetických odvětvích (v registru najdete ty, kteří mají platné oprávnění), kteří nezřídka fungují jako podomní prodejci. Když už jim otevřete, rozhodně jim nikdy nic nepodepisujte na místě! Nechte si čas na rozmyšlenou a všechny dokumenty si pečlivě prostudujte, případně se poraďte s blízkými či odborníky.
- Pokud jste podepsali smlouvu, a až následně zjistili, že je pro vás nevýhodná, okamžitě řešte, jak ji můžete ukončit. V případě uzavření smlouvy distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory dodavatele od ní můžete odstoupit do 14 dní od jejího uzavření, popř. ji při změně dodavatele vypovědět do 15. dne po zahájení dodávky.
- Jestliže došlo k uzavření smlouvy při nevyžádané návštěvě podomního prodejce, můžete od ní odstoupit do 30 dnů od jejího uzavření (návod k odstoupení či výpovědi, vzory).