Jak změnit dodavatele?
Zákazník (spotřebitel) má právo na bezplatnou změnu dodavatele. Musí však pamatovat na podmínky smluvního vztahu se stávajícím dodavatelem, protože smluvní povinnost setrvat ve smluvním vztahu po dohodnutou dobu bývá podmíněna smluvní pokutou, takže předčasná změna dodavatele se nemusí vyplatit. Pokud o změně dodavatele uvažujete, můžete využít náš srovnávač.
Je možné vyřídit změnu dodavatele on-line?
Ano, řada dodavatelů má na svých webových stránkách odkaz, přes který lze změnu dodavatele zahájit. I v případě, že takový nástroj nemají, lze často využít e-mailové komunikace.
Pokud se v on-line světe hůře orientujete, poproste o pomoc někoho z okolí, popř. navštivte pobočku dodavatele osobně.
Co je přepis elektřiny nebo plynu na jinou osobu a jak funguje?
Tzv. „přepis“ energií vlastně znamená ukončení smlouvy o odběru energií jedním zákazníkem a uzavření smlouvy nové ve vztahu k odběrnému místu druhým zákazníkem. S přepisem se můžete setkat např. v případě:
- stěhování do nájemního bytu,
- při prodeji nebo koupi nemovitosti,
- nabytí nemovitosti darem nebo v rámci dědictví.
Pokud jste stávajícím zákazníkem, s dodavatelem je třeba se na termínu ukončení smlouvy dohodnout nebo smluvní vztah vypovědět z důvodu ztráty vlastnického nebo užívacího práva k odběrnému místu.
Druhým krokem je ke dni předání nemovitosti zaznamenat aktuální hodnoty na měřidle (elektroměru nebo plynoměru). Aktuální stavy energií zaznamenejte do předávacího protokolu nejlépe s fotografií měřidla a zašlete je dodavateli příp. distributorovi do 5 pracovních dnů.
Pozor, datum podpisu předávacího protokolu a datum ukončení smluvního vztahu s dodavatelem se zpravidla neshodují!
Při přepisu (potažmo každé změně dodavatele) dochází k předání údajů pro vyúčtování. Stavy na sebe musí navazovat, tzn. co má jeden jako stav konečný, bude mít druhý jako stav počáteční. V případě nesouladu mezi vyúčtovanou spotřebou a skutečností je třeba se s druhým zákazníkem vzájemně vypořádat.
Je nezbytné uzavírat při změně dodavatele elektřiny nebo plynu smlouvu o připojení?
Není, pokud už do odběrného místa byla danému zákazníkovi některým z dodavatelů energie (elektřina nebo plyn) dodávána, tak smlouva o připojení již uzavřena byla. Při změně dodavatele zůstává smlouva o připojení s distributorem stejná. Mění se pouze dodavatel.
Dostanu informaci o tom, kdy nový dodavatel zahájil dodávku? Můžu si datum zvolit?
Zahájení dodávky na základě nově uzavřené smlouvy závisí na dohodnutém datu zahájení plnění (účinnosti smlouvy). Chcete-li zahájení dodávky od určitého data, trvejte na jeho uvedení ve smlouvě, vyhnete se tím oddalování plnění ze strany dodavatele.
Musíte pamatovat na to, že nelze prakticky zahájit dodávku ze dne na den. Standardní změna dodavatele trvá nejméně 10 pracovních dnů.
Kdy mohu očekávat vyúčtování od původního dodavatele?
Dodavatel je povinen poskytnout zákazníkovi vyúčtování do 15 dnů od zjištění údajů o spotřebě, které mu po ukončení dodávek v systému operátora trhu předává distributor. V praxi tedy dodavatelé vystavují vyúčtovávání zhruba do jednoho až dvou měsíců od ukončení dodávky.
Může mě můj dodavatel převést k jinému dodavateli?
Často se objevuje praxe, kdy sám dodavatel převede zákazníka k jinému dodavateli, typicky prostřednictvím transakce označované jako prodej obchodního závodu. Případný prodej závodu a převod zákazníka k jinému dodavateli mu musí být oznámen. Pokud má u vás stávající dodavatel dluh, měli byste na jeho splacení trvat až obdržení takového oznámení. Následně dochází k převedení dluhu na nového dodavatele, dluhy za neuhrazené přeplatky nezanikají.
Relevantní právní úprava: § 2175 a násl. občanského zákoníku